top of page
  • Skribentens bildLouise

Höstig gryta med fläskfilé och bacon

Uppdaterat: 7 okt. 2018

Gratänger och grytor går hand i hand med hösten, det är mysigt och sköter sig mestadels själv. Förberedelserna behöver inte ta så lång tid eller kräva många komplicerade ingredienser.

På bilden har jag gjort grytan med svensk högrev istället för fläskfilé


Här är en av mina absoluta favoriträtter som min Farmor bjudit på så länge jag kan minnas. Hon har i sin tur fått receptet från en vännina som fått det från sin dotter... Välbeprövat och mycket omtyckt av alla som ätit den.


I veckan serverade vi grytan med blomkålsris, men för dig som vill fungerar även olika former av potatis bra, tex kokt eller pressad. Tack Farmor för den här försvinnande goda maträtten!


Här är mitt, något modifierade, recept för 4 personer:


🥄 ca 6 hg fläskfilé (annat kött går också bra, ex nötkött)

🥄 1 pkt bacon

🥄 1 buljongtärning

🥄 1 burk créme fraiche

🥄 1,5 dl vatten

🥄 7 krossade enbär

🥄 2 msk röd vinbärsgelé

🥄 1,5 dl vispgrädde


Gör såhär:

Skär fläskfilén i knubbiga bitar som plattas ut lätt med handen. Klipp baconet i strimlor och fräs det. Tag upp baconet och bryn sedan fläskfilén. Lägg över i gryta och späd med créme fraiche och vatten. Smula och rör ned buljongtärningen. Tillsätt krossade enbär och vinbärsgelé. Sjud under lock i ca 5 min. Vispa grädden och tillsätt den, rör sist i baconet i såsen. Smaka av med salt och peppar.



Har du lagat detta receptet?

Tagga @louisechf på instagram och hashtagga det #louisechf



50 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page